Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rodzaje zapięć rowerowych.

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rowerowa ekipa BJSPORT.PL przedstawia kompendium wiedzy na temat rodzajów zabezpieczeń rowerowych. Wady i zalety różnych typów zapięć rowerowych. Dane techniczne. Porady i praktyczne wskazówki. Opinie specjalistów.

Opublikowano: 15 07 2022
BJSPORT.PL

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?
Rodzaje zapięć rowerowych.



1. Najczęstsze sytuacje kradzieży roweru - statystyki policyjne.

2. Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą roweru?

3. Rodzaje zapięć rowerowych.

4. Jakie zapięcie (zabezpieczenie) rowerowe wybrać?

5. Co zrobić w przypadku kradzieży roweru?

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rodzaje zapięć rowerowych. - Atrakcje.pl

1. Najczęstsze sytuacje kradzieży roweru - statystyki policyjne.

Jak wynika z policyjnych statystyk, kradzieże rowerów są zazwyczaj przypadkowe. Złodzieje wykorzystują okazję pozostawienia roweru na tzw. „chwilkę” bez żadnych zabezpieczeń i nadzoru. Do kradzieży dochodzi także z miejsc, gdzie rowery są przechowywane, czyli z garaży i piwnic.


Z policyjnej analizy przypadków kradzieży rowerów wyłania się kilka najczęstszych sytuacji wykorzystywanych przez złodziei:


  • pozostawienie roweru na niskim balkonie bez dobrego zabezpieczenia
  • pozostawienie roweru na klatce schodowej
  • pozostawienie roweru na chwilę przed sklepem, barem, budynkiem mieszkalnym
  • pozostawienie otwartych drzwi do garażu, piwnicy, domu lub mieszkania.

2. Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą roweru?

Pierwszym i najważniejszym krokiem, który powinniśmy wykonać to wyposażenie się w profesjonalne zabezpieczenie roweru. Warto skorzystać z mocnych blokad, ale trzeba pamiętać,że nawet najprostsze zabezpieczenie może utrudnić kradzież. Więcej informacji o rodzajach zapięć rowerowych, ich zaletach i wadach, znajdziesz w kolejnych punkcie: Rodzaje zapięć rowerowych.


Krok drugi to…zmiana naszego myślenia o pozostawianiu roweru bez zabezpieczenia na chwilę. Jak pisaliśmy powyżej, za statystykami policyjnymi, to jedne z najczęstszych sytuacji kradzieży rowerów. Dlatego nawet wstępując na krótką chwilę do sklepu stosujmy zapięcia rowerowe.


Kolejna niezwykle istotna kwestia to odpowiedni sposób przypięcia roweru. Zawsze należy przypinać rower do nieruchomej części otoczenia oraz pamiętać, że linka powinna trzymać ramę z kołem, a nie tylko koło, które łatwo jest zdjąć.


Zadbajmy również o jak najlepsze zabezpieczenie piwnicy czy garażu, w których schowany jest rower. Złodzieja goni czas dlatego dobrze zabezpieczone piwnice będzie omijał.


Radzimy też, aby uczulić dzieci, aby nie pozostawiały swoich rowerów niezabezpieczonych lub bez nadzoru.


3.
Rodzaje zapięć rowerowych.

  • U-lock

Typ zapięcia (zabezpieczenia) rowerowego w formie pręta stalowego lub tytanowego, wygiętego w kształcie litery U. Zapinany na zamek z kluczem lub szyfrem. Obecnie uznawany za najlepszy typ zapięcia rowerowego. W zależności od sposobów korzystania z roweru za pewien minus można uznać gabaryt oraz wagę tego zapięcia. Koszt tego typu zapięć rowerowych waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.


Przykłady produktów:

BLOKADA U-LOCK KRYPTONITE NEW YORK LOCK LS

waga: 2,06 kg

wymiary: 10.2 cm x 26 cm

cena: około 460 zł


BLOKADA U-LOCK KRYPTONITE ORIGINAL KEEPER STANDARD

waga: 1,09 kg

wymiary: 10,2 cm x 20,3 cm

cena: ok. 99 zł


  • Łańcuch

Rodzaj zapięcia rowerowego zbudowanego z szeregu złączonych ze sobą ogniw. Dzięki elastycznej budowie jest praktyczniejszy w transporcie i przechowywaniu niż U-lock, a przy tym zapewnia zbliżony poziom bezpieczeństwa. Dobre łańcuchy są ciężkie. Mogą ważyć nawet około 2-3 kg. Ceny najlepszych modeli osiągają pułap 600-700 zł.


Przykłady produktów:

ŁAŃCUCH KRYPTONITE EVOLUTION SERIES 4 / 160 CM

waga: 4,40 kg

długość: 160 cm

grubość ogniwa: 10 mm

cena: ok. 499 zł


ZAPIĘCIE ŁAŃCUCH MERIDA CHAIN LC-MD019 6x900 MM

waga: 0,63 kg

długość: 90 cm

grubość ogniwa: 6 mm

cena: ok. 30 zł


  • Linka

Zabezpieczenie rowerowe w formie plecionej linki stalowej, znajdującej się w plastikowej otulinie zapobiegającej otarciom ramy roweru. Występuje w różnych długościach oraz grubościach. Zapinane na kluczyk lub szyfr. Zapięcie lekkie, elastyczne, kompaktowe - dzięki temu wygodne w transporcie i przechowywaniu. Jednak poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia jest niski. Dość zabawnie wyglądają takie zapięcia rowerowe sprzedawane w marketach kiedy regał obok znajdują się nożyce, którymi jednym cięciem można przeciąć taką linkę. Natomiast takie zapięcie śmiało może służyć jako dodatkowa ochrona lub rozwiązanie chwilowe, np. wstępując do sklepu w drodze do pracy.


Spośród tego typu zapięć rowerowych, dla pełnej wiedzy, należy jeszcze wyróżnić tzw. zapięcia kieszonkowe (pocket). To łatwe w użyciu zapięcie kablowe, które rzeczywiście mieści się w kieszeni. Idealne do jazdy z krótkimi przerwami. Duży plus za bardzo kompaktowy rozmiar i niską wagę, ale na pewno jest to zabezpieczenie tylko na krótką chwilę i to w wersji kiedy cały czas widzimy rower.


Przykłady produktów:

ZAPIĘCIE LINKA KRYPTONITE KRYPTOFLEX 410 / 120 CM

waga: 320 g

długość: 120 cm

grubość: 10 mm

cena: ok. 70 zł


ZAPIĘCIE BLOKADA LINKA KELLYS CODE NA SZYFR 100 CM

długość: 100 cm

grubość: 3,8 mm

cena: ok. 16 zł


  • Zapięcie składane (Fold)

Zapięcie rowerowe składane (fold) to rodzaj zabezpieczenia składającego się z ze stalowych paneli, które połączone są ze sobą za pomocą hartowanych nitów. Dzięki temu łatwo je można złożyć i schować na przykład w plecaku. Całość pokryta jest wykończeniem, które gwarantuje bezpieczeństwo dla elementów roweru. Najczęściej zapięcie składane zamykane jest za pomocą klucza, choć zdarzają się wersje z zamkiem szyfrowym.


Elastyczniejsze od U-lock. Lżejsze od łańcucha. Po złożeniu kompaktowe z możliwością montażu np. do ramy roweru.


Przykłady produktów:

BLOKADA KELLYS FOLD 70 ZAPIĘCIE SKŁADANE + UCHWYT

waga: 0,58 kg

długość: 64 cm

średnica stali: 3 mm

cena: ok. 160 zł


ZAPIĘCIE SKŁADANE BLOKADA KELLYS FOLD 30 + UCHWYT

długość: 85 cm

cena: ok. 99 zł


  • Podkowa - blokada koła

Typ zapięcia rowerowego służący do blokady koła, aby po jej zamknięciu nie mogło się obracać. Zabezpieczenie popularne w rowerach miejskich - szczególnie w Holandii.  Taki zamek przydaje się, gdy trzeba zostawić rower miejski przed sklepem i cały czas mamy go w zasięgu wzroku. Jego zamykanie trwa chwilę, a złodziej nie może na niego wsiąść i szybko odjechać. Choć nie trzeba wielkiej wyobraźni, żeby wiedzieć, iż tego rodzaju blokada nie zabezpiecza przed zabraniem roweru i ucieczką.


Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rodzaje zapięć rowerowych. - Atrakcje.pl
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rodzaje zapięć rowerowych. - Atrakcje.pl

4.
Jakie zapięcie (zabezpieczenie) rowerowe wybrać?

Można powiedzieć, że jest to pytanie w dużej mierze do samego siebie. Posiadając wiedzę na temat rodzajów zapięć rowerowych, plusów i minusów poszczególnych zabezpieczeń oraz zakresów cenowych można wybrać rozwiązanie dedykowane własnym potrzebom.


Długi okres przechowywania roweru

Przechowywanie roweru przez długi okres wymaga z pewnością najsolidniejszych rozwiązań. Wtedy nie będzie dla nas istotna waga czy rozmiar zabezpieczenia. Zatem U-lock wydaje się najlepszym typem zabezpieczenia. Przy tym zastosowanie kolejnego, drugiego zabezpieczenia wydatnie zwiększy poziom bezpieczeństwa roweru. Po pierwsze ewentualny złodziej będzie potrzebował zdecydowanie więcej czasu na sforsowanie zabezpieczeń. Po drugie, jak wynika z opinii policji, złodzieje często całkowicie rezygnują z kradzieży rowerów, które zabrałyby im zbyt dużo czasu. Najczęściej decydują się jednak na “szybkie akcje”.


Krótki czas pozostawienia roweru

W tym przypadku rzeczywiście możemy wybrać zabezpieczenie o niższym poziomie bezpieczeństwa lecz bardziej kompaktowe i lekkie, np. linki. Rodzaj, grubość, długość i sposób zamykania linki według własnego uznania.


Łańcuch - złoty środek?

Rzeczywiście wiele opinii uznaje aktualnie zabezpieczenie rowerowe typu łańcuch za pewien złoty środek między ciężkim i dużym U-lockiem a słabą lecz kompaktową linką. Dobry łańcuch jest bardzo zbliżony w poziomie bezpieczeństwa do U-locka a dzięki ogniwom da się go złożyć do relatywnie małych rozmiarów. 


5.
Co zrobić w przypadku kradzieży roweru?

No cóż, nikomu nie życzymy, ale każdego może to spotkać. Podajemy zatem kilka ważnych wskazówek:


  • należy zadzwonić na Policję podając miejsce kradzieży i wygląd roweru, w tym numery identyfikacyjne oraz jego cechy charakterystyczne;
  • należy przyjść do najbliższej jednostki Policji; o ile to możliwe, trzeba zabrać ze sobą dowód zakupu roweru lub kartę gwarancyjną z numerami ramy; warto też obserwować aukcje internetowe, na których może być wystawiony do sprzedaży skradziony nam rower, wówczas natychmiast należy powiadomić Policję;
  • dobrze jest sfotografować swój rower, co ułatwi jego odnalezienie.


6. Oznakowanie roweru.

Na koniec jeszcze jedna porada od Policji. Wiele komend policyjnych oferuje oznakowanie roweru. Oznakowanie roweru polega na spisaniu marki i numeru fabrycznego oraz na naniesieniu na rower kodu identyfikującego właściciela roweru metodą tajnopisu. Właściciel otrzymuje od policjanta potwierdzenie wykonania znakowania, wraz ze spisanymi wszystkimi cechami identyfikującymi rower. Drugi egzemplarz zostaje w jednostce policji.


W celu oznakowania roweru należy:

  • przyjechać na Policję swoim rowerem,
  • posiadać przy sobie dowód osobisty,
  • mieć ze sobą dokument potwierdzający zakup roweru.


Bezpiecznego i bezstresowego korzystania z roweru życzy cała ekipa sklepu BJSPORT.PL!

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Rodzaje zapięć rowerowych. - Atrakcje.pl

Liczba użytkowników, którzy uważają ten artykuł za przydatny: 3 z 3

Poprzedni
Wróć do listy artykułów
Następny
Przykład
Zapisz się na newsletter
  • Bądź na bieżąco z ciekawymi ofertami serwisu
  • Poznaj możliwości serwisu Atrakcje.pl
Facebook
Loading image

Proszę czekać