- Strona główna
- Artykuły
- Gdzie na gokarty
Chcesz nauczyć się kartingu? Pomożemy Ci osiągnąć najlepsze czasy okrążeń. Karting to doskonała zabawa, niezależnie od tego ile okrążeń już zrobiłeś. Co więcej, z każdym następnym, staje się jeszcze bardziej ekscytująca i dostarcza coraz więcej emocji.
Poniżej znajdziesz kilka porad, które sprawią, że bez problemu pokonasz konkurencję na torze, a dodatkowo możesz stać się królem wyścigów.
Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas jazdy gokartem?
1. Poruszanie rękami po kierownicy.
W przeciwieństwie do samochodów, gokarty mają bardzo wrażliwy układ kierowniczy. Ważne jest, aby trzymać ręce w pozycji od trzeciej do trzeciej bez przerwy i nie puszczać. Dzięki temu, uzyskasz precyzyjną kontrolę nad gokartem, a także będziesz mógł szybciej reagować na slajdy.
2. Zbyt lekkie hamowanie.
Hamulce w gokartach działają tylko na tylne koła, przez co hamowanie, w taki sposób jak robisz to w samochodzie, nie zadziała.
Na torze, najlepszym rozwiązaniem jest mocne uderzenie w hamulce, dla porównania, w samochodzie działa to jak hamowanie awaryjne. Następnie, zbliżając się wierzchołka zakrętu, stopniowo i płynnie zdejmij nogę z hamulca.
3. Wchodzenie w zakręty zbyt wcześnie.
Często zdarza się, że zarówno nowicjusze, jak i bardziej doświadczeni kierowcy za wcześnie wchodzą w zakręty. Jeżeli poczujesz, że ślizgasz się szeroko na zakrętach lub tracisz na nich zbyt dużo prędkości, spróbuj nieco zwolnić przed skrętem i postaraj się wejść w zakręt po zewnętrznej bandzie. Jeśli uzyskasz prawidłowy, możliwie jak najmniejszy kąt, powinieneś być w stanie przyspieszyć na szczycie zakrętu bez szerokiego wyjazdu.
4. Nieużywanie całego toru.
Tor wyznaczony jest przez białe linie i krawężniki. Wykorzystaj każdy centymetr drogi, aby osiągać jak największą prędkość. Im szerzej wejdziesz w zakręt, będąc na brzegu toru i zbliżając się do wierzchołka zakrętu, tym łatwiej uzyskasz większą prędkość.
5. Zbyt agresywne sterowanie.
Precyzja na torze kartingowym jest kluczem do bycia szybkim, a płynna jazda sprawia, że jest to o wiele łatwiejsze. Wielu niedoświadczonych kierowców gwałtownie obraca kierownicą, co w konsekwencji powoduje ślizganie się przodu pojazdu i nazywa się to podsterownością.
Postaraj się prowadzić pojazd płynnie i delikatnie nim steruj, aby nie reagował zbyt gwałtownie. Dla ułatwienia, wyobraź sobie, że na gokarcie znajduje się kielich wypełniony wodą i postaraj się go nie rozlać.
6. Zła obserwacja toru.
Na torze staraj się patrzeć daleko przed siebie. Gokarty znajdują się bardzo nisko przy ziemi, co sprawia, że wszystko odczuwa się dwa razy szybciej. Wielu kierowców podczas jazdy patrzy zaledwie kilka metrów przed gokartem. Z reguły należy zawsze wyglądać o jeden etap przed tym, gdzie jesteś. Podczas hamowania powinieneś patrzeć na szczyt zakrętu, na zakręcie patrzeć na wyjście, a przy wyjściu musisz dostrzegać już następny zakręt. Wydaje się to banalne, a robi ogromną różnicę.
Czym różni się konstrukcja gokarta od samochodu?
Z reguły gokarty, które są przeznaczone do jazdy amatorskiej, nie mają biegów. Obsługa takich pojazdów, skupia się przede wszystkim na sterowaniu kierownicą i właściwym użyciu pedałów. Dodatkowo kierownica nie jest zaopatrzona we wspomaganie, przez co jazda może być nieco bardziej uciążliwa. Brak zawieszenia sprawia, że gokart jest nisko osadzony przy ziemi i twardy. W pojazdach tych, napęd przekazywany jest na tylne koła i hamowanie również odbywa się tylko i wyłącznie na tylnej osi.
Jaką pozycję najlepiej przyjąć podczas jazdy na torze?
Decydując się na jazdę gokartem, warto zwrócić uwagę na pozycję, jaką należy przyjąć, aby ułatwić sobie manewrowanie na torze i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Odchyl fotel do tyłu, w taki sposób, aby być w stanie swobodnie trzymać kierownicę. Nogi również muszą być odpowiednio ułożone na pedałach, aby móc je podczas jazdy swobodnie wciskać.
Jakie czynniki wpływają na jazdę gokartem?
Jednym z kluczowych elementów, mających wpływ na jazdę gokartem jest rodzaj nawierzchni. Najlepiej sprawdzi się w tym przypadku tor kartingowy asfaltowy, gdyż zapewnia on maksymalną przyczepność. Bardzo ważny jest również stan techniczny pojazdu, ze szczególnym uwzględnieniem jego ogumienia. Należy również w tym miejscu uwzględnić wagę kierowcy. Lżejsze osoby szybciej się rozpędzają, a cięższe na ogół lepiej wchodzą w zakręty.
Z jaką prędkością można jeździć na torze kartingowym?
Kierowca powinien dostosować prędkość jazdy do warunków panujących na torze oraz jego konfiguracji. Na ogół tory do amatorskiej jazdy nie posiadają dużej ilości ostrych zakrętów, dzięki czemu, na większości odcinków, można wcisnąć “gaz do dechy”. Hamowanie przeważnie jest potrzebne na zakrętach oraz w razie wystąpienia kolizji na torze. Wykluczając te dwa przypadki, aby zwolnić, staraj się po prostu ściągać nogę z gazu.
Proszę czekać